Łódź-Warszawa: szybciej, bezpieczniej i bardziej komfortowo

 Warszawa, 29 października 2015 r.

160 km/h – taką prędkość mogą rozwijać pociągi na zmodernizowanej trasie z Warszawy do Skierniewic. Dzięki inwestycji Polskich Linii Kolejowych ze stolicy do Łodzi można dotrzeć w niecałe 70 minut. Poza skróceniem czasu podróży i podwyższeniem poziomu bezpieczeństwa, wzrósł również komfort pasażerów oczekujących na pociąg – mogą oni korzystać z 16 zmodernizowanych, komfortowych peronów w pełni dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

 

Dobiegły końca najważniejsze prace w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Skierniewic. Na zlecenie Polskich Linii Kolejowych na całym 57,5 km odcinku położono nowe tory, wymieniono sieć trakcyjną, usprawniono i unowocześniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym i zmodernizowano 16 peronów. Wszystko po to, by podróż ze stolicy do Łodzi była szybsza, bezpieczniejsza i bardzie komfortowa.

Po pierwsze – prędkość

Po nowych torach pociągi mogą jechać z prędkością do 160 km/h, co oznacza, że najszybsze składy mogą pokonać trasę z Warszawy do Łodzi poniżej 70 minut. Sprawny i szybki ruch kolejowy to również wynik budowy bezkolizyjnych skrzyżowań: wiaduktu w Jaktorowie i tunelu w Grodzisku Mazowieckim. Nowy wiadukt drogowy w Jaktorowie podwyższy bezpieczeństwo i usprawni ruch szynowy oraz drogowy. Podobnie tunel pod torami przy ul. Bałtyckiej w Grodzisku Mazowieckim, który połączył dwie strony miasta.

– Wiadukt w Jaktorowie to potężny obiekt, który przebiega nad dwoma liniami magistralnymi i drogową trasą wojewódzką. Dzięki jego budowie pociągi nie muszą zwalniać przed przejazdami, a kierowcy nie stoją przed zamkniętymi rogatkami, co przekłada się na płynność ruchu i zapewnia całkowite bezpieczeństwo – mówi Witold Cytawa, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Po drugie – komfort

W ramach realizacji inwestycji zmodernizowanych zostało 16 peronów. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, ławki, kosze oraz nowe oświetlenie i nagłośnienie. Są one również dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów są nowe i odnowione przejścia podziemne wyposażone w windy lub pochylnie. W Pruszkowie przejście zostało wydłużone i łączy oddzielone torami dzielnice. Nowe tunele są również w Grodzisku Mazowieckim, Jaktorowie i Żyrardowie.

Po trzecie – bezpieczeństwo

Polskie Linie Kolejowe zadbały również o podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. W ramach projektu zmodernizowano 17 przejazdów kolejowych. Wyposażono je w nowe urządzenia zabezpieczające – rogatki, sygnalizację świetlną, dźwiękową, a także w monitoring. Dla potrzeb zarządzania ruchem kolejowym, na całym zmodernizowanym odcinku, wybudowano najnowocześniejszy system sterowania. Serwerownie, komputery i światłowody zastąpiły wyeksploatowany 30-letni sprzęt.

INWESTYCJA W LICZBACH:

  • 160 – tyle wynosi (w km/h) maksymalna prędkość pociągów pasażerskich na zmodernizowanej linii Warszawa – Skierniewice (dotychczas 120 km/h)
  • 120 – tyle wynosi (w km/h) maksymalna prędkość pociągów towarowych (dotychczas 80 km/h)
  • 57,5 – tyle kilometrów liczy odcinek modernizowanej trasy Warszawa – Skierniewice
  • 34 – tyle przepustów      zostało zmodernizowanych
  • 16 – tyle peronów odnowiono w ramach modernizacji
  • 12 – tyle przejść dla pieszych zostało zmodernizowanych dla wygody i bezpieczeństwa      pasażerów
  • 11 – tyle przejazdów kolejowych zostało poddanych modernizacji

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

www.pois.gov.pl .