Linia podmiejska. Większość samorządów za szybkim wariantem prac na linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki

Warszawa, 27 kwietnia 2016 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A we współpracy z przewoźnikami i samorządami są coraz bliżej wyboru optymalnej koncepcji przebudowy linii 447. Przeważa opinia, że najlepszym wariantem jest maksymalne skrócenie czasu prac i 15 miesięczne zamknięcie linii. Zarządca infrastruktury analizuje, czy ten termin można jeszcze dodatkowo skrócić oraz zminimalizować utrudnienia dla pasażerów.

PLK od zeszłego roku przygotowuje optymalny wariant przebudowy. Z trzech propozycji teraz skupiają się na jednym.

 

- Z punktu widzenia pasażera, najlepszym wariantem przebudowy jest ten, który trwałby najkrócej, czyli niecałe 2 lata i przy czasowym wyłączeniu ruchu pociągów – mówi Agnieszka Kwapisz, kierownik kontraktu z Polskich Linii Kolejowych. Cały czas omawiamy optymalny sposób prowadzenia komunikacji podczas modernizacji. Sprawdzamy jakie możliwości mają przewoźnicy, także autobusowi, którzy przejęliby część pasażerów.

Wariant poparły prawie wszystkie samorządy gmin, przez które przechodzi linia 447. Także przewoźnicy uznali, że niecałe dwa lata remontu to najlepsze rozwiązanie. Ankieta przeprowadzona wśród mieszkańców Grodziska Mazowieckiego pokazała, że
7 na 10 z nich opowiada się za krótszym wariantem. PLK analizują możliwości skierowania części pociągów aglomeracyjnych na linię dalekobieżną, tak aby utrzymać połączenia między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą korzystając z sąsiadującej linii.

PLK analizuje jeszcze krótszy czas modernizacji Linia 447 jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem i newralgicznych
w systemie komunikacji Warszawy. Dziennie z dojazdów do stolicy od strony Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego korzystają tysiące osób.

- Dzisiaj zakładamy, że model 4-15-2 jest realny – 4 miesiące na prace przygotowawcze, 15 miesięcy prac przy zamkniętych torach i 2 miesiące na prace końcowe. Skróciliśmy roboty z pierwotnie zakładanych 22 miesięcy do 21. Jednocześnie chcemy, aby wykonawcy jeszcze na etapie prowadzonego przetargu przeanalizowali swoje możliwości, aby skrócić czas zamknięć torowych z 15 do 12 miesięcy. Takie rozwiązanie umożliwiłoby przeprowadzenie modernizacji w półtora roku, a nie jak na początku zakładano prawie dwóch. – powiedział Andrzej Pawłowski wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Polskie Linie Kolejowe planują rozpoczęcie prac przy modernizacji linii 447 w pierwszym kwartale przyszłego roku. Przetarg na modernizację został ogłoszony pod koniec 2015 r. Zanim ruszą prace, w pierwszej kolejności zostanie opracowany dokładny harmonogram robót z uwzględnieniem rozkładu pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Modernizacja linii 447 to kolejne postępowanie finansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Efektem modernizacji 22 kilometrowej linii 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki będzie większa niezawodność przejazdu, szybsza i punktualna jazda pociągów oraz lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach. Prędkość składów pasażerskich zostanie podwyższona z 90 km/h do 120 km/h. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedsięwzięcie wpłynie na lepszą obsługę systemu komunikacji w stolicy.

 

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

www.pois.gov.pl .